Presedintele Romaniei amana sa puna in aplicare vointa populara exprimata prin referendum

Constitutia Romaniei prevede, la Art. 80 (2): „Presedintele Romaniei vegheaza la respectarea Constitutiei si la buna functionare a autoritatilor public”, iar la Art. 2 (1): „Suveranitatea nationala apartine poporului roman, care o exercita prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice si corecte, precum si prin referendum.”
Cetatenii Romaniei au votat la Referendumul din 2009 reducerea numarului de parlamentari la 300, cu speranta ca vor fi promovati oameni mai competenti si mai onesti.
Cu toate acestea, Presedintele de atunci nu a reusit sa determine Parlamentul sa respecte vointa populara si, din cauza legii electorale deficitare, in 2012, am ajuns sa avem un Parlament si mai supradimensionat, cu aproape 600 de alesi.
Increzatori in promisiunile noului Presedinte, cetatenii Romaniei au initiat o Petitie publica http://www.petitieonline.net/petitie/41562146 in care ii cereau Presedintelui Romaniei sa previna alegerea, din nou, a unui Parlament cu 600 de parlamentari, prin sesizarea Curtii Constitutionale a Romaniei pentru rezolvarea unui conflict intre autoritatile statului, respectiv Presedintele Romaniei care a initiat Referendumul din 2009 si Parlamentul Romaniei care refuza sa il puna in aplicare, astfel incat Curtea Constitutionala a Romaniei sa constate ca actuala Lege nr. 35/2008 privind alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului a devenit neconstitutionala in urma validarii Referendumului din 2009.
Prin acest demers, Parlamentul Romaniei ar fi fost obligat sa modifice aceasta lege pentru a o pune de acord cu vointa populara exprimata prin referendum: http://www.testatinromania.ro/apelul-cetatenilor-catre-presedintele-iohannis-va-solicitam-sa-preveniti-alegerea-unui-nou-parlament-cu-600-de-parlamentari/
La aceasta solicitare, unul din cetatenii semnatari ai petitiei a primit urmatorul raspuns, semnat in numele Presedintelui de Consilier de Stat Gabriel-Cristian Piscociu: „Am supus atentiei Presedintelui Romaniei, domnul Klaus Iohannis, punctul dumneavoastra de vedere (…) Domnia Sa va multumeste pe aceasta cale si va asigura ca desi intelege situatia expusa nu poate da curs solicitarii dumneavoastra avand in vedere dispozitiile constitutionale si legale in materie.” Apoi, urmeaza o intreaga argumentatie avocateasca care eludeaza, de fapt, problema constitutionala si arata ca Presedintele nu doreste, cel putin deocamdata, sa impuna modificarea legii alegerilor, pentru ca aceasta sa concorde cu vointa populara, desi recunoaste ca judecatorii CCR au subliniat, in Decizia nr. 682/2012, urmatoarele: „Faptul ca, in cazul referendumului consultativ, nu este stabilita o astfel de procedura ulterioara (de aplicare a rezultatului referendumului n.r.) si nu se traduce intr-o lipsa a efectelor acestui referendum. Nici nu ar fi admisibil intr-un stat de drept ca vointa populara, exprimata cu o larga majoritate (in cazul de fata, 83,31% dintre voturile valabil exprimate), sa fie ignorata de reprezentantii alesi ai poporului.”
Ce pot intelege cetatenii tarii din acest raspuns?
Pot intelege ca Romania intarzie sa devina un stat de drept pentru ca vointa populara exprimata prin referendum nu este luata in seama de reprezentantii alesi ai poporului si ca Presedintele Romaniei, desi este constient ca vointa populara trebuie sa fie impusa alesilor, amana sa faca ceva pentru aceasta. In consecinta, cetatenii tarii se pot astepta ca viitorul Parlament sa cuprinda tot 600 de parlamentari, probabil de aceeasi calitate ca cei de astazi, si ca Legea alegerilor locale sa fie promulgata de Presedinte, desi este nedemocratica, prevazand alegerea primarilor intr-un singur tur de scrutin, chiar de numai 15-20% din electori. Oare aceasta sa fie, si dupa 2016, “Romania lucrului bine facut”?
Senator Valeriu Todirascu

Informatia zilei:  5 motive PRACTICE pentru care sa te muti la marginea orasului