Ce trebuie sa stii despre inregistrarea unei marci

Marca defineste imaginea si reputatia produselor si serviciilor unei companii in ochii consumatorilor si permite diferentierea acestora de concurenta. Prin urmare, marca poate reprezenta un activ intangibil extrem de valoros, precum si un avantaj competitiv major pentru dezvoltarea companiei. Cum faci insa sa iti protejezi avantajul competitiv?

Drepturile asupra marcii se nasc doar odata cu inregistrarea acesteia. Pana la inregistrare, orice alta companie sau persoana fizica este libera sa foloseasca, si bineinteles sa inregistreze, o marca identica sau similara cu a ta. Prin urmare, exista riscul ca o alta firma cu denumire sau logo asemanatoare, inregistrate corespunzator, sa te poata obliga sa renunti la propriul nume sau brand, in temeiul Legii Marcilor nr. 84/ 1998. Neinregistrarea la timp a marcii te poate costa foarte mult, iar exemplele de firme care din acest motiv au platit sume considerabile pentru recuperarea marcilor sunt extrem de numeroase.

Ce este marca inregistrata?

Domeniul marcilor inregistrate este reglementat in Romania prin Legea nr.84/1998 privind marcile si indicatiile geografice.

Din punct de vedere juridic, marca reprezinta un semn susceptibil de reprezentare grafica servind la deosebirea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice, de cele apartinind altei persoane.

Marca poate fi verbala, figurativa sau compusa. Pot constitui marci semne distinctive, cum ar fi: cuvinte, denumiri arbitrare sau fanteziste, desene, litere, cifre, elemente figurative, forma produsului sau a ambalajului sau, combinatii de culori, precum si orice combinatie a acestor semne.

Avantajele inregistrarii

  • Marca inregistrata devine proprietatea exclusiva a celui care a inregistrat-o si o foloseste, acesta avand parghiile legale necesare pentru a interzice tertilor sa o utilizeze fara acordul sau. Altfel spus, efortul tau de a promova si construi un brand nu va putea fi folosit in mod neloial de catre concurenti. In plus, proprietarul marcii are dreptul de a solicita daune materiale pentru folosirea neautorizata a acesteia.
  • Marca inregistrata devine un activ intangibil, care va fi evaluat si inclus in bilantul companiei
  • Marca inregistrata se poate comercializa. Aceasta poate fi vanduta sau acordata in folosire (licenta) catre terti
  • Marca inregistrata confera proprietarului dreptul de a recupera un domeniu online inregistrat de o alta persoana sub denumirea marcii. Exemple de astfel de domenii recuperate sunt numeroase si pe piata romaneasca – www.asirom.ro, www.cec.ro, www.pizzahut.ro, www.omv.ro.
Informatia zilei:  Cateva sfaturi cum sa cumparati un apartament bun la un pret mic

Conditiile de inregistrare a unei marci

Marca nu poate fi compusa in exclusivitate din cuvinte sau din expresii uzuale, folosite pentru a desemna produsul, serviciul, sau categoria careia ii apartine (ex. mezeluri, mobila, piese auto, etc).

Nu pot fi inregistrate ca marci semnele care nu se deosebesc suficient de alte marci privind produse sau servicii identice sau similare, respectiv semnele care copiaza, imita sau traduc marci din alt stat, cunoscute notoriu in Romania, pentru produse sau servicii identice sau similare.

Pe langa faptul ca o marca inregistrata nu poate aduce atingere altor drepturi anterioare, aceasta trebuie sa fie distincitva in raport cu produsele si serviciile pentru care urmeaza a fi inregistrata, si in plus, trebuie sa nu induca in eroare asupra mai multor aspecte esentiale ale produsului sau serviciului, cum ar fi calitatea, originea geografica, etc.

Etapele inregistrarii

Durata procesului de inregistrare a marcii este de aproximativ 9 luni de la depunerea cererii, perioada de timp necesara efectuarii demersurilor si cercetarilor necesare pentru a nu fi incalcat un drept anterior al unei alte marci. Aceasta perioada se poate prelungi insa semnificativ in cazul marcilor pentru care, in cursul procedurii de inregistrare, intervin notificari din partea Oficiului sau opozitii ale tertilor.

1. Depunerea la OSIM a cererii de inregistrare si constituirea depozitului

Protejarea marcii incepe din ziua constituirii depozitului la OSIM, o data cu depunerea cererii de inregistrare, si confera solicitantului un drept de folosire exculsiva a acesteia.

Informatia zilei:  Cele mai bune torturi la comanda se gasesc la Cofetaria Armonia

Depozitul poate fi facut fie direct, fie prin intermediul unui mandatar. Daca depozitul este facut prin intermediul unui mandatar acesta trebuie sa aiba o procura, care se va atasa cererii de inregistrare de marca. Cererea de inregistrare se poate depune fie direct, la registratura OSIM, fie prin posta.

Cererea de inregistrarea unei marci se intocmeste in limba romana, pe un formular tip si trebuie sa contina:

  • denumirea solicitantului, asa cum rezulta din actele oficiale de infiintare;
  • sediul solicitantului, respectiv adresa unde titularul isi are sediul, eventual si adresa pentru corespondenta, daca este cazul;
  • numele si prenumele mandatarului, daca este cazul;
  • prioritate invocata, daca este cazul, respectiv daca se invoca o prioritate de prim depozit (cu mentionarea statului, a datei si a numarului actului doveditor) sau o prioritate de expozitie;
  • descrierea marcii: se va lipi o reproducere 6/6 cm pe cerere in locul indicat, sau se va scrie denumirea marcii;
  • culori revendicate, daca marca contine una sau mai multe culori pentru care se solicita protectia;
  • traducerea sau transliterarea marcii, sau unor elemente ale marcii, daca este cazul;
  • lista de produse si/sau servicii pentru care se solicita inregistrarea marcii si care fac obiectul activitatii titularului
  • semnatura si stampila solicitantului, sau a mandatarului.

La aceasta cerere se vor anexa urmatoarele:

  • dovada achitarii taxei de inregistrare si examinare a marcii
  • 5 reproduceri ale marcii, maximum 6/6 cm, alb-negru foarte clare, daca se solicita inregistrarea unei marci constituita dintr-o grafica deosebita sau un element figurativ. In cazul in care se revendica si culori, vor fi anexate si 5 reproduceri color ale marcii, maximum 6/6 cm;
  • certificatul de prioritate , daca este cazul ;
  • lista intreprinderilor indreptatite sa foloseasca marca colectiva si regulamentul de folosire al acesteia , daca este cazul.
Informatia zilei:  cisternografie RM cu substanță de contrast intratecală, premiera in Romania

2. Examinarea de fond a cererii de inregistrare

In aceasta etapa se analizeaza daca marca nu seamana cu alte marci inregistrate sau aduce atingere acestora.

3. Publicarea in BOPI (Buletinul Oficial de Proprietate Intelectuala).

Marca va ramane doar la stadiul de publicare timp de 3 luni pentru ca orice persoana interesata sa poata face opozitie la inregistrare.

4. Eliberarea certificatului de inregistrare

In cazul in care nu au fost inregistrate opozitii sau contestatii, OSIM elibereaza certificatul de inregistrare al marcii, care constituie dovada proprietatii.

Inregistrarea marcii confera titularului un drept exclusiv asupra acesteia pe un termen de 10 ani de la data constituirii depozitului, cu posibilitatea reinnoirii pentru perioada succesive de cate 10 ani. Cererea de reinnoire a inregistrarii marcii poate fi facuta cu cel mult trei luni inainte de expirarea duratei de protectie in curs.

Cum se poate extinde marca la nivel international?

Marcile inregistrate la OSIM nu sunt protejate decat pe teritoriul Romaniei. Protectia intr-un alt stat presupune indeplinirea formalitatilor prescrise de legislatia tarii respective. Conventia de la Paris asigura unui titular roman aceleasi drepturi ca cele acordate titularilor nationali din tara respectiva. Conventia da prioritate, asupra oricaror altor persoane, pentru depunerea aceleiasi marci, in tarile membre ale Conventiei, intr-un interval de 6 luni, socotit de la data depozitului facut in Romania.

Aranjamentul de la Madrid permite inregistrarea internationala a unei marci, intr-o tara sau mai multe tari membre ale acestui aranjament, printr-o cerere unica, depusa la Organizatia Mondiala a Proprietatii Intelectuale, situata la Geneva, cu conditia ca aceasta marca sa fie inscrisa in registrul marcilor inregistrate din Romania. Durata protectiei obtinute in baza Aranjamentului de la Madrid este de 10 sau 20 de ani, in functie de optiunea titularului.